Werkgevers en werknemers kiezen steeds vaker om ook zakelijk elektrisch te rijden. Op de parkeerterreinen van bedrijven zijn vaak laadpalen aanwezig om een plug-in hybride of een volledig elektrische auto op te laden. Een laadpaal bij uw huis kan een waardevolle toevoeging zijn. In deze blog bespreken we hoe u zorgeloos vanaf huis een auto van de zaak kunt opladen.
Voorbereiding meterkast
Voordat u de laadpaal installeert, is het noodzakelijk om te controleren of uw meterkast geschikt is. Het kan zijn dat er onvoldoende plek is in de groepenkast om huishoudelijke apparaten te gebruiken én een auto op te laden. Het is daarnaast afhankelijk van uw meterkast en het type elektrische auto of u 1- of 3-fase kan opladen. Indien uw auto
ontworpen is om 3-fase op te laden, kunt u de aansluiting van de meterkast hierop aanpassen. Hierdoor kunt u de auto extra snel opladen. Wij raden aan om de hulp van een elektricien in te schakelen.
Verdiep in het type laadpaal
Er bestaan diverse typen laadpalen die verschillen in laadvermogen en aansluiting. Het is daarom raadzaam om vooraf goed te oriënteren op de beschikbare opties. Voor privégebruik zijn AC-laders gangbaar. Deze kunnen zowel als 1-fase lader (met een laadvermogen van 3,6 - 7,6 kWh per uur) als 3-fase lader (met een laadvermogen van 11 - 22 kWh per uur) worden geleverd. Elektrische auto's met een 1-fase lader kunnen tevens worden opgeladen met een 3-fase lader. In dit geval wordt slechts één van de drie stroomdraden gebruikt en daarmee ⅓ van de laadcapaciteit benut. Omgekeerd geldt dat auto's met een 3-fase lader ook opgeladen kunnen worden met een 1-fase lader. Hierbij moet wel worden bedacht dat de laadtijd aanzienlijk langer is dan bij het gebruik van een 3-fase lader.
Declaratie van energiekosten
Thuis uw elektrische auto opladen heeft vanzelfsprekend invloed op uw energierekening. U kunt deze kosten declareren bij uw werkgever. Normaliter betekent dit dat u het verbruik in kWh bijhoudt en op basis daarvan een bepaald bedrag uitgekeerd krijgt. Dit klinkt als veel werk, maar de laadpaal houdt precies bij hoeveel kWh de auto is opgeladen. Er is echter een eenvoudigere manier. Er bestaat namelijk speciale software voor laadpalen die ervoor zorgt dat de kosten voor het opladen automatisch worden doorbelast aan de werkgever. Dit kan door middel van een pas of in de vorm van een integratie in de laadpaal. Let op: als u geen auto van de zaak heeft, dan heeft u ook geen recht op een vergoeding van de energiekosten. U kunt dan enkel aanspraak maken op de reguliere kilometervergoeding.